FANDOM

TVP Kultura – kanał tematyczny Telewizji Polskiej, poświęcony tematyce kulturalnej, który został uruchomiony 24 kwietnia 2005 roku o godzinie 17.00. Od 1 stycznia 2015 roku TVP Kultura dostępna jest tylko na terytorium Polski: w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych i w Naziemnej Telewizji Cyfrowej. Poza granicami kraju, najbardziej popularne programy TVP Kultura można oglądać w TVP Polonia.

TVP Kultura

TVP Kultura 2015 logo

Oferta programowa

Ramówka programu wygląda następująco:

  • programy archiwalne,
  • premiery filmowe i dokumentalne,
  • koncerty i opery,
  • spektakle teatralne,
  • programy zakupione za granicą (m.in. od francusko-niemieckiej telewizji Arte),
  • filmy dokumentalne powstałe w koprodukcji: „Tato poszedł na ryby” reż. Grzegorz Pacek, „Inny świat” reż. Dorota Kędzierzawska, „Mundial. Gra o wszystko” reż. Michał Bielawski, „Miłość” reż. Filip Dzierżawski, „Był bunt” Małgorzaty Kozery,
  • produkcje własne, m.in. programy kulturalne oraz relacje z wydarzeń kulturalnych (m.in. Informacje kulturalne[2], Hala odlotów[3], Niedziela z..., Tygodnik kulturalny[4], Sztuka czytania[5], Cappuccino z książką[6]), Trzeci Punkt Widzenia, Pegaz (Przeniesiony z TVP1)[7].

Oprawa plastyczna

Autorem oprawy plastycznej kanału (animacje) jako pierwszy był Mariusz Wilczyński. Druga oprawa, stworzona przez Studio Projektowania Graficznego i Animacji UNIFORMA, zadebiutowała w 2007 roku. Od 9 kwietnia 2010 roku autorem oprawy plastycznej był Piotr Młodożeniec. Od 11 kwietnia 2015 roku autorką nowej oprawy plastycznej kanału jest Julia Mirny. W tym dniu zostało także wprowadzone nowe logo, które zastąpiło stare, funkcjonujące od początku istnienia kanału.

Emisja

Kanał TVP Kultura emitowany jest od 7:00 do 5:00. Dostępny jest drogą satelitarną oraz poprzez około 115 sieci kablowych bez dodatkowych opłat, a także w III multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej.

Konflikt z operatorami telewizji kablowej

TVP Kultura w pierwszych miesiącach nadawania zanotowała bardzo słabą oglądalność. Stację w ciągu minuty według AGB Polska oglądało ok. 812 osób. Dla porównania: TVN Turbo i TVN Meteo – ok. 10 000 osób, TVN24 – ponad 63 000 osób, a TVP1 – 1 200 000 osób. AGB nie potrafiła zapisać tak niskiego wyniku w procentach. Było to wynikiem bojkotu stacji przez wiele największych sieci kablowych, m.in. UPC Polska. Bojkot związany był z konfliktem Telewizji Polskiej z kablówkami. TVP żądała od sieci kablowych dodatkowych opłat, bądź stworzenia darmowego pakietu, składającego się tylko i wyłącznie z kanałów TVP, co technicznie i finansowo jest niemożliwe do zrealizowania lub też dodatkowej opłaty od każdego gniazdka w wysokości 1,5 zł.

Ostatecznie konflikt został rozwiązany poprzez zawarcie 2 grudnia 2005 r. porozumienia z Polską Izbą Komunikacji Elektronicznej na bezpłatne dostarczanie kanału. Na początku 2006 r. TVP Kultura zaczęła docierać do blisko 4 milionów abonentów obsługiwanych przez członków PIKE, głównie przez sieci UPC Polska oraz pakiet analogowy Basic Aster (poprzednio był tam dostępny tylko w pakiecie cyfrowym Basic+).

Kierownictwo

Jako pierwsi kanałem kierowali Jacek Weksler i Jerzy Kapuściński. W latach 2006–2011 dyrektorem był Krzysztof Koehler, zaś w latach 2011–2015 dyrektorem była Katarzyna Janowska, która po nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji podała się do dymisji. W 2014 roku Janowska rozpoczęła także pełnienie funkcji dyrektora artystycznego Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”[8]. W 2016 roku dyrektorem anteny został Mateusz Matyszkowicz, którego rok później zastąpiła Barbara Schabowska[9].

Lata Opis Ilustracja
24 kwietnia 2005 – 10 kwietnia 2015 Czarne tło, na nim białe logo TVP, pod nim podpis „KULTURA”. Na ekranie w prawym górnym rogu bez tła.
od 11 kwietnia 2015 Różowe logo TVP, pod nim stylizowany czarny napis „KULTURA” (R jest różowe). Na ekranie krystaliczne w prawym górnym rogu.

Tymczasowe zmiany logotypów: Na czas Żałoby narodowej zmienia kolor loga na czarny.

Nagrody i wyróżnienia

We wrześniu 2006 oraz w 2007 kanał TVP Kultura otrzymał nagrodę telewizyjną Hot Bird TV Awards, zwaną telewizyjnym Oscarem, w kategorii Kultura/Edukacja. O nagrodę w tej kategorii walczyły też niemiecka Deutsche Welle i włoski Rai Sat Nettuno. Nagroda Hot Bird przyznawana jest kanałom tematycznym emitowanym za pośrednictwem europejskich satelitów. W maju 2011 kanał TVP Kultura otrzymał złoty medal w konkursie EBUconnect za najlepszą kampanię promocyjną w kategorii Best Comedy, Reality or Entertainment Promo za spoty promujące XVI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina.

W 2012 roku kanał TVP Kultura otrzymał nagrodę Sat Kuriera dla najlepszego kanału tematycznego.

We wrześniu 2014 roku kanał TVP Kultura został laureatem nagrody Muzeum Sztuki w Łodzi.

Gwarancje Kultury

Osobny artykuł: Gwarancje Kultury TVP Kultura.

Co roku w rocznicę powstania TVP Kultura świętuje swoje urodziny, przyznając nagrody – Gwarancje Kultury – dla wybitnych twórców polskiej kultury.

Teatr w TVP Kultura

TVP Kultura jako pierwszy kanał Telewizji Polskiej rozpoczął transmisje spektakli teatralnych na swojej antenie. Pierwszym w ten sposób pokazanym przedstawieniem było „Made in Poland” w reż. Przemysława Wojcieszka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Specjalnie na zamówienie TVP Kultura realizowane są przeniesienia telewizyjne najgłośniejszych w ostatnich sezonach przedstawień, dzięki czemu tworzone jest archiwum najnowszej historii teatru polskiego. Dotychczas wśród premierowych realizacji telewizyjnych i transmisji znalazły się:

2005

  • „Słomkowy kapelusz”. Reż. Piotr Cieplak – Teatr Powszechny w Warszawie – transmisja.
  • „Poskromienie złośnicy”. Reż. Krzysztof Warlikowski – Teatr Dramatyczny w Warszawie – transmisja.
  • „Scat” Reż. Wojciech Kościelniak – Teatr Muzyczny „Capitol” we Wrocławiu – transmisja.

2006

  • „Lament”. Reż. Paweł Szkotak – Teatr Polski w Poznaniu.
  • „Moralność Pani Dulskiej”. Reż. Anna Augustynowicz – Teatr Współczesny w Szczecinie – transmisja.
  • „Matka Joanna od Aniołów”.Reż. Marek Fiedor – Teatr Dramatyczny im. Jana Kochanowskiego w Opolu – transmisja.
  • „Kosmos”. Reż. Jerzy Jarocki – Teatr Narodowy w Warszawie.
  • „Brzeg-Opole” – transmisja.
  • „Wielkie kazanie księdza Bernarda”. Reż. Krzysztof Jasiński – Teatr STU w Krakowie – transmisja.

2007

  • „Walka karnawału z postem”. Reż. Ewa Wycichowska – Polski Teatr Tańca – Balet Poznański – transmisja.
  • „Przypadek Klary”. Reż. Paweł Miśkiewicz – Teatr Polski we Wrocławiu – transmisja.
  • „2007: Macbeth”. Reż. Grzegorz Jarzyna – Teatr Rozmaitości w Warszawie.
  • „Król Roger”. Reż. Mariusz Treliński – Opera Wrocławska.
  • „Kartoteka”. Reż. Michał Zadara – Wrocławski Teatr Współczesny – transmisja.
  • „Sędziowie”. Reż. Jerzy Grzegorzewski – Teatr Narodowyw Warszawie.
  • „Krum”. Reż. Krzysztof Warlikowski – Teatr Rozmaitości w Warszawie – transmisja.

2008

  • „Seks, prochy i rock&roll”. Reż. Jacek Orłowski – Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi – transmisja.
  • „Teczki”. Reż. Mariusz Malec – Teatr Ósmego Dnia.
  • „Hamlet Stanisława Wyspiańskiego”. Reż. Jerzy Grzegorzewski – Teatr Narodowy w Warszawie.
  • „Przygody Sindbada Żeglarza”. Reż. Jarosław Kilian – Teatr Polski w Warszawie – transmisja.
  • „Burza”. Reż. Krzysztof Warlikowski – Teatr Rozmaitości w Warszawie.
  • „Spowiedź w drewnie”. Reż. Krystian Kobyłka – Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki.
  • „Wierszalin. Reportaż o końcu świata”. Reż. Piotr Tomaszuk – Teatr Wierszalin w Supraślu – transmisja.
  • „Transfer!”. Reż. Jan Klata – Wrocławski Teatr Współczesny.

2009

  • „Ferdydurke”. Reż. Janusz Opryński – Teatr Provisorium w Lublinie.
  • „Chodnik 05”. Reż. Jarosław Staniek – Gliwicki Teatr Muzyczny.
  • „Odpoczywanie”. Reż. Paweł Passini – Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie – transmisja.
  • „Opowiadania dla dzieci według Singera”. Reż. Piotr Cieplak – Teatr Narodowy w Warszawie.
  • „Rzeczpospolita Babińska”. Reż. Stanisław Radwan – Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
  • „Bułhakow”. Reż. Maciej Wojtyszko – Teatr Słowackiego w Krakowie.
  • „Sprawa Dantona”. Reż. Jan Klata – Teatr Polski we Wrocławiu – transmisja.
  • „Szczęśliwe dni”. Reż. Antoni Libera – Teatr Dramatyczny w Warszawie.

2010

  • „ID”. Reż. Marcin Liber – Teatr Współczesny w Szczecinie.
  • „Makbet”. Reż. Andrzej Wajda – Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
  • „Sztuka bez tytułu”. Reż. Agnieszka Glińska – Teatr Współczesny w Warszawie.
  • „Wymazywanie”. Reż. Krystian Lupa – Teatr Dramatyczny w Warszawie

2011

  • „Lalka”. Reż. Wojciech Kościelniak – Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni – transmisja.
  • „Sprzedawcy gumek”. Reż. Artur Tyszkiewicz – Teatr Imka w Warszawie – transmisja.
  • „Utwór o Matce i Ojczyźnie”. Reż. Marcin Liber – Teatr Współczesny w Szczecinie – transmisja.
  • „Iwona, księżniczka Burgunda”. Reż. Atilla Keresztes – Teatr Śląski w Katowicach.
  • „Kamienie w kieszeniach”. Reż. Łukasz Witt-Michałowski – Scena Prapremier in Vitro w Lublinie.
  • „Zmierzch bogów”. Reż. Grzegorz Wiśniewski – Teatr Wybrzeże w Gdańsku.
  • „Białe małżeństwo”. Reż. Krystyna Meissner – Wrocławski Teatr Współczesny – transmisja.

2012

  • „III Furie” Reż. Marcin Liber – Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy – transmisja
  • „Turandot”. Reż. Paweł Passini – neTTheatre.
  • „Cholonek” Teatr Korez w Katowicach.
  • „Bracia Karamazow”. Reż. Janusz Opryński – Teatr Provisorium w Lublinie.

2013

  • „Idąc rakiem" według Grassa. Reż. Krzysztof Babicki - Teatr Miejski w Gdyni.
  • „Ciała obce Holewińskiej". Reż. Kuba Kowalski - Teatr Wybrzeże w Gdańsku.
  • „Samotność pól bawełnianych". Reż. Radosław Rychcik - Teatr im. Żeromskiego w Kielcach.
  • „Saksofon". Reż. Izabella Cywińska (prod. Narodowy Instytut Audiowizualny).

2014

  • „Piąta strona świata". Reż. Robert Talarczyk - Teatr Śląski w Katowicach.
  • „Wiśniowy sad". Reż. Izabella Cywińska - Teatr Nowy w Poznaniu.
  • „Korzeniec" . Reż. Remigiusz Brzyk - Teatr Zagłębia w Sosnowcu.
  • „Miłobójcy". Reż. Lech Mackiewicz - Teatr Nowy w Zabrzu.

Multipleksy naziemnej telewizji Cyfrowej w Polsce Pierwszy multipleks ATM Rozrywka - Eska TV - Fokus TV - Polo TV - Stopklatka - TV Trwam - TVP ABC

Drugi multipleks Polsat - Super Polsat - TV 4 - TV 6 - TVN - TVN 7 - TV Puls - Puls 2

Trzeci multipleks TVP 1 HD - TVP 2 HD - TVP 3 - TVP Info HD - TVP Kultura - TVP Historia - TVP Rozrywka

Ósmy multipleks Metro - Nowa TV - WP - Zoom TV

Kanały w multipleksach lokalnych Telewizja Łużyce - Stars.tv - Eska TV Extra - Tele 5 - TVN HD - TVN 7 HD - TVT - NTL Radomsko - Polsat HD - ECHO24 HD - Mango 24 - TV Regionalna - NoBOX TV

Kanały TV Mobilnej Cyfrowego Polsatu TVP 1 - TVP 2 - Polsat - TVN - TV 4 - Puls - Polsat News - TVP Seriale - Polsat Sport - Polsat Film - Comedy Central - Nickelodeon - Kino Polska - Polsat Sport Extra - Polsat News - Disco Polo Music - Comedy Central Family - Polsat Cafe - Polsat Play - TVN Style Muzo.fm - Polskie Radio - RMF FM - RMF Maxxx - Radio Zet - Antyradio - Radio Plus - Złote Przeboje - Tok FM - Rock Radio - Eska Rock - Radio Bajka

Testy DVB-T TVN HD - TVN 7 HD - TTV HD NTL Radomsko - Stars.tv - Eska TV Extra TVS HD - TV Republika - Radio Silesia - Polsat HD

Dawne 4fun Dance - 4fun Gold Hits - 4fun.tv - 8TV - Eska TV (stary) - iPol TV - Tele 5 (MUX L2/L7) - Polsat HD (testowy Warszawa) - Polsat Sport News - TVN Warszawa - TVN +1 - TV Polonia - TVP Regionalna - TVS (MUX L2) - TVS HD (MUX testowy Warszawa) - VOX Music TV