FANDOM

TVP Regionalna – programy regionalne Telewizji Polskiej SA oraz nazwa tworzonego przez nie od 1994 roku (z przerwą od 3 marca 2002 do 31 sierpnia 2013) tzw. pasma wspólnego.

Lata 1994-2002

W 1994 roku jedenaście wówczas istniejących ośrodków regionalnych przystąpiło do tworzenia pasma wspólnego[1]. Było to spowodowane tym, że pierwszy zarząd TVP SA (Wiesława Walendziaka) zorientował się, że oddziały nie były zdolne w tym czasie do wypełnienia kilkunastu godzin swoich programów[2]. W celu koordynacji pracy ośrodków powołano z dniem 1 kwietnia 1994 Biuro Oddziałów Terenowych[2]. 5 września 1994 dziesięć ośrodków TVP rozpoczęło emisję codziennego, prawie czterogodzinnego bloku wspólnych pasm programowo-reklamowych[2][3]. Podzielony on był na trzy mniejsze pasma: w godz. 15:10-16:30 (programy dziecięco-młodzieżowe), 17:35-18:05 (seriale fabularne), 19:15-21:15 (filmy fabularne i dokumentalne)[2]. System owych pasm wspólnych nazwano „Siecią”[2].

W 1996 roku, decyzją Zarządu Telewizji Polskiej S.A. z lipca 1996, powołano dwunasty odział terenowy – OTV Białystok[4]. W 1996 roku OTV Białystok nie uruchomił jeszcze jednak swojego programu[5].

W 2001 roku pasmo wspólne przekroczyło 75% czasu nadawania programów regionalnych[6]. Pasmo wspólne zestawiane było przez Biuro Programów Regionalnych (BRP) w Warszawie[6]. Pozostały czas antenowy programów regionalnych stanowiły pasma lokalne, opracowywane samodzielnie przez Oddziały Terenowe TVP S.A[6].

Statystyki programowe dla 2001 roku

W 2001 roku, 12 ówczesnych oddziałów Terenowych TV miało 3,5% udziału na polskim rynku telewizyjnym[7].

W 2001 roku ramówka programów regionalnych TVP miała charakter uniwersalny[6]. Główną część oferty programowej stanowiły telewizyjne filmy fabularne, serie i seriale fabularne oraz filmy animowane[6]. Filmy fabularne stanowiły w sumie 53,3% rocznego czasu antenowego[6]. Były to głównie produkcje amerykańskie (11% rocznego czasu)[6]. Za nimi znajdowały się filmy polskie (5% rocznego czasu) i angielskie (3,3%)[6].

Na dalszych miejscach pod względem rocznego czasu nadawania w 2001 znajdowały się:[6]

  1. filmy dokumentalne (średnio 14,6% czasu nadawania programów regionalnych), z których ponad połowę stanowiły reportaże;
  2. audycje edukacyjne (8,8% czasu nadawania programów regionalnych, z czego najwięcej w paśmie wspólnym – 6,5% czasu nadawania programów regionalnych);
  3. audycje publicystyczne (8,8% wszystkich programów regionalnych);
  4. audycje rozrywkowe (5,9% czasu nadawania programów regionalnych, z czego najwięcej w paśmie wspólnym) ;
  5. audycje informacyjne (5,6% wszystkich programów regionalnych);
  6. audycje muzyczne (4,9% czasu nadawania programów regionalnych, z czego najwięcej w paśmie wspólnym – 3,6% czasu nadawania programów regionalnych);
  7. audycje sportowe (4,8% czasu nadawania programów regionalnych, z czego najwięcej w paśmie wspólnym – 3,7% czasu nadawania programów regionalnych);
  8. audycje religijne (1,3% czasu nadawania programów regionalnych – czterokrotnie więcej czasu w pasmach lokalnych niż w paśmie wspólnym).

Na ostatnim miejscu znalazły się spektakle teatralne i inne formy udramatyzowane (0,5% czasu nadawania programów regionalnych, z czego najwięcej w paśmie wspólnym)[6].

TVP3

Już w roku 2000, pasma regionalne posługiwały się logiem TVP3[8]. Nie oznaczało to jeszcze pojawienia się Trzeciego Programu TVP – zabieg ten miał jedynie za zadanie uświadamiać widzom, że "oglądają telewizję regionalną, jedną z dwunastu"[8]. Logo TVP3 stosowało też pasmo wspólne.

3 marca 2002 ruszyła telewizja TVP3, zastępując dotychczasowe programy regionalne w całej Polsce[9]. Była ona traktowana jako jeden program, z lokalnymi okienkami[6]. Miała ona profil informacyjno-publicystyczny[9]. 6 października 2007 kanał TVP3 został zastąpiony przez TVP Info o profilu informacyjno-regionalnym[10].

TVP Regionalna od 2013 roku

23 maja 2013 roku na konferencji międzynarodowej „Rola Oddziałów Terenowych TVP w rozwoju społeczeństwa informacyjnego” na Uniwersytecie Warszawskim, Telewizja Polska poinformowała o planach utworzenia nowej stacji regionalnej pod roboczą nazwą „TVP3 Regiony”[11]. W drugiej połowie lipca poinformowano jednak, że oficjalna nazwa nowego kanału TVP będzie brzmieć TVP Regionalna[12]. Oficjalne rozpoczęcie emisji nastąpiło 1 września 2013 o godzinie 7:00.

W rzeczywistości TVP Regionalna to nie jeden program ale szesnaścieSzablon:R regionalnych programów z pasmem wspólnym. W trakcie emisji programu (nawet w czasie pasma wspólnego) na prawym górnym rogu ekranu pokazywane jest logo oddziału terenowego TVP. 1 września 2013 szesnaście ośrodków terenowych tworzących wspólnie TVP Regionalną weszło w skład nowo uruchomionego Ośrodka Programów Regionalnych[13].

Docelowo nowa TVP Regionalna ma składać się z 18-20 godzin emisji programów przygotowanych przez Oddziały Terenowe Telewizji Polskiej, w tym z 4,5 godzin własnego programu premierowego i 2,5 godzin programu koprodukowanegoSzablon:R. Główny nacisk ma być położony na informację i publicystykęSzablon:R.

Nadawanie pasm lokalnych i godziny emisji programu

Od 1 września do 30 listopada 2013 roku pasma lokalne TVP Regionalna trwały 4,5 godziny w dni powszednie, a 5,5 godziny w weekendy. Oddziały terenowe nadawały swoje programy od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:30-8:00, 15:00-16:00, 17:30-19:00, 20:00-21:00 i 22:00-22:30, a w weekendy w godzinach: 10:00-11.00, 15:00 -16:00, 17:30-19:00, 20:00-21:00 i 22:00-23:00. TVP Regionalna nadawała 18 godzin programu dziennie od 6:30 (dni powszednie) lub 7:00 (weekendy) do ok. 0:30-1:00.

Od 1 grudnia 2013 roku oddziały terenowe nadają swoje programy od poniedziałku do piątku o 7:30-8:00, 17:30-21:00 i 22:00-22:30, zaś w weekendy o 10:00-11:00, 17:30-21:00 i 22:00-23:00. W przypadku ważnych wydarzeń, bądź emisji wydarzeń sportowych itp. oddziały terenowe mogą przedłużyć własne programy lokalne. TVP Regionalna wzorem innych europejskich publicznych kanałów regionalnych (m.in. Rai 3 i France 3) nadaje 24 godziny na dobę.

Od 31 sierpnia 2015 roku oddziały terenowe nadają swoje programy od poniedziałku do piątku o 7:30-8:00 i 18:00-22:15, a w weekendy o 10:00-11:00 i 18:00-22:15. TVP Regionalna dalej nadaje 24 godziny na dobę.

System emisji

Sygnał jest niekodowany, emitowany za pośrednictwem trzeciego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej. Kanał ma być także obecny w sieciach kablowych, a w przyszłości na platformach satelitarnych. Ustawa o radiofonii i telewizji nakłada na operatorów płatnej telewizji obowiązek umieszczania w swojej ofercie regionalnego programu TVP (TVP Regionalna jest tzw. kanałem must carry, podobnie jak TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4 i TV Puls).

6 września 2013 roku TVP Regionalna dołączyła do Cyfrowego Polsatu, zaś 9 września TVP Regionalna dołączyła także do nc+, TNK i Orange TV.

Twarze TVP Regionalnej

Plik:TVPRegionalnaLogo.jpg

Główne programy TVP Regionalnej

  • Dziennik Regionów – program informacyjny oddziałów terenowych Telewizji Polskiej. Emisja codziennie o 22:15.
  • Echa dnia – program publicystyczny. Emisja od poniedziałku do piątku o 22:45.
  • Raport z Polski – magazyn reporterów TVP Regionalnej. Emisja codziennie o 17:30 (w niedzielę o tej porze jest podsumowanie tygodnia w tym programie – "Raport z Polski Extra")
  • Telekurier – magazyn interwencyjny TVP Regionalnej. Emisja od poniedziałku do piątku o 23:15. W niedzielę o 23:15 emitowany jest Telekurier Nocą.
  • Dzień, miesiąc i rok – kilkuminutowy program w formie kartki z kalendarza. Pokazywane są najważniejsze wydarzenia w historii jakie wydarzyły się w danym dniu. Emisja po północy i przed godziną 6:30 od poniedziałku do piątku i przed godziną 7:00 w sobotę i w niedzielę. Wcześniej program był emitowany na rozpoczęcie i zakończenie dnia w TVP Regionalna.
  • Wokół nas – program pokazujący na żywo wybrane miejsca w Polsce. Emisja kilka razy w ciągu dnia.
  • Co niesie dzień – poranny program pokazujący najważniejsze wydarzenia którymi danego dnia będzie żyć cała Polska. Emisja od poniedziałku do piątku o 8:00.
  • Młodzież Kontra... czyli pod ostrzałem – program publicystyczny TVP Regionalna. Emisja w niedzielę o 16:00.
  • Czas na pracę! Praca na czasie! – program poradnikowy TVP Regionalna. Emisja w poniedziałek o 16:30.
  • Przystanek Ziemia – program religijny TVP Regionalna. Emisja w sobotę o 08:00.
  • Wstęp wolny – z kulturą – magazyn kulturalny TVP Regionalna. Emisja w sobotę o 11:00.
  • Rączka gotuje – magazyn kulinarny TVP Katowice. Emisja w sobotę o 12:00.
  • EkoAgent – program publicystyczny z elementami interwencji dziennikarskiej TVP Regionalna. Emisja w sobotę o 08:30.
  • Czas na jazdę – program przeznaczony dla miłośników samochodu. Emisja w piątek o 09:00.
  • Polska samorządna – program samorządowy. Emisja we wtorek o 16:30.
  • Seniorada – program o charakterze familijnym. Emisja w raz miesiącu, piątek o 16:30.
  • Akademia.pl – magazyn akademicki. Emisja w ostatnią sobotę miesiąca o 12:30.

Oddziały terenowe i ośrodki regionalne TVP

Oddziały terenowe istniejące w 2001 roku

opracowano na podstawie materiału źródłowego[6]

  1. OTV Białystok
  2. OTV Bydgoszcz
  3. OTV Gdańsk
  4. OTV Katowice
  5. OTV Kraków
  6. OTV Lublin
  7. OTV Łódź
  8. OTV Poznań
  9. OTV Rzeszów
  10. OTV Szczecin
  11. OTV Warszawa
  12. OTV Wrocław

Ośrodki regionalne powołane 28 lutego 2001

  1. Świętokrzyski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Kielcach – podlegający Oddziałowi Terenowemu w Krakowie
  2. Opolski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Opolu – podlegający Oddziałowi Terenowemu w Katowicach
  3. Warmińsko-Mazurski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Olsztynie – podlegający Oddziałowi Terenowemu w Gdańsku
  4. Lubuski Ośrodek Regionalny TVP S.A. w Gorzowie Wielkopolskim – podlegający Oddziałowi Terenowemu w Poznaniu

Powołanie tych ośrodków wiązało się z reformą administracyjną w Polsce w 1999 roku. Produkowały one audycje informacyjne i publicystyczne[6].

Oddziały terenowe utworzone 1 stycznia 2005

1 stycznia 2005 – zgodnie z Ustawą z dnia 2 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji – cztery ośrodki regionalne TVP powołane 28 lutego 2001 zostały przekształcone w nowe oddziały terenowe TVP[14]:

  1. Oddział Terenowy TVP SA w Gorzowie Wielkopolskim (OTV Gorzów Wielkopolski) – utworzony z dotychczasowego Lubuskiego Ośrodka Regionalnego TVP S.A. w Gorzowie Wielkopolskim
  2. Oddział Terenowy TVP SA w Kielcach (OTV Kielce) – utworzony z dotychczasowego Świętokrzyskiego Ośrodka Regionalnego TVP S.A. w Kielcach
  3. Oddział Terenowy TVP SA w Olsztynie (OTV Olsztyn) – utworzony z dotychczasowego Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Regionalnego TVP S.A. w Olsztynie
  4. Oddział Terenowy TVP SA w Opolu (OTV Opole) – utworzony z dotychczasowego Opolskiego Ośrodka Regionalnego TVP S.A. w Opolu

Dołączyły one do 12 w/w Oddziałów Terenowych TVP.

Lata Opis Ilustracja
5 września 1994 - 2 marca 2002 Napis Regionalna poniżej ówczesnego logo TVP (zielona litera „T”, czerwona „V” i niebieska litera „P”). 130px
od 1 września 2013 Zielone logo TVP i zielony napis REGIONALNA pod nim. Do 31 sierpnia 2014 roku używana była także druga wersja tego logo, w którym napis regionalna był pod logiem TVP po prawej stronie (to była alternatywna wersja tego loga). 130px

Zobacz też

Szablon:Zobacz kategorię

Szablon:Przypisy Szablon:Multipleksy naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce Szablon:Telewizja Polska