Wiadomości od 2004..png – główny program informacyjny TVP1 i TVP Polonia, który jest nadawany ze studia na żywo, nadawany od 18 listopada 1989. Wiadomości są według badań oglądalności najchętniej oglądanym programem informacyjnym w Polsce. Program informacyjny razem z pogodą można obejrzeć w internecie za pośrednictwem serwisu www.tvp.pl, od 1 czerwca 2012 także w jakości HD.

Wiadomości Rodzaj programu Program informacyjny Kraj produkcji Polska Język polski Prowadzący Krzysztof Ziemiec, Beata Tadla, Piotr Kraśko, Michał Adamczyk, Michał Siegieda, Katarzyna Senyk Wydawca Piotr Jaźwiński, Katarzyna Bajszczak, Grzegorz Sajór, Ewa Strzelec, Bogdan Ulka, Edyta Suchacka Elżbieta Byszewska Marek Czunkiewicz Rafał Jas Data premiery 18 listopada 1989 Lata emisji od 1989 Czas trwania odcinka 10' – 8.00, 12.00, 15.00, 27' – 19.30 w tygodniu, 23' – 19.30 w weekendy Produkcja Stacja telewizyjna TVP1, TVP Polonia

Historia powstania

Wiadomości powstały w miejsce Dziennik Telewizyjny, programu będącego symbolem propagandy PRL. Przekształcenie Dziennika Telewizyjnego w Wiadomości jest głównym elementem przemian w telewizji publicznej jakie miały miejsce w 1989 wraz z transformacją systemową w Polsce. Pierwsze wydanie Wiadomości 18 listopada 1989 pod redakcją Jacka Snopkiewicza poprowadził Wojciech Reszczyński. Dzień wcześniej nadano Dziennik Telewizyjny, twórcy Wiadomości mieli zaledwie 24 godziny na przygotowanie studia. Postanowili, że pierwsze wydanie zostanie nadane sprzed białej ściany, aby podkreślić, iż zaczynają od początku, od zera. Wojciech Reszczyński przywitał się słowami: "18 listopada, sobota, Wiadomości. Dobry wieczór. Mam nadzieję, że program ten z dnia na dzień będzie zdobywać państwa zaufanie. Wiadomości w naszym nowym dzienniku będą dobre lub złe, oby tych ostatnich jak najmniej, ale zawsze prawdziwe. Liczymy na pomoc i współpracę.".

Redaktorzy naczelni Wiadomości

Jacek Snopkiewicz (od 7 listopada 1989 do 14 stycznia 1991)

Lech Dymarski (od 15 stycznia 1991 do ?)

Milan Subotić (od ? do 29 lipca 1992)

Karol W. Małcużyński (od 30 lipca 1992 do 21 stycznia 1993)

Jarosław Gugała (p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 22 stycznia 1993 do 1994)

Adam Pieczyński (od 1994 do 30 kwietnia 1996)

Jarosław Grzelak (od 1 maja 1996 do 31 maja 1997)

Wakat (od 1 czerwca do 13 października 1997)

Jacek Maziarski (od 14 października 1997 do 30 marca 1999)

Michał Maliszewski (od 31 marca 1999 do 6 stycznia 2000)

Jan Szul (od 7 stycznia do 31 grudnia 2000)

Piotr Sławiński (od 1 stycznia 2001 do 8 kwietnia 2004)

Lena Bretes (p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 9 kwietnia do 30 września 2004)

Dorota Warakomska (od 1 października 2004 do 31 marca 2005)

Robert Kozak (od 1 kwietnia 2005 do 25 maja 2006)

Radosław Rybiński (p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 26 maja do 14 września 2006; redaktor naczelny Wiadomości od 15 września 2006 do 14 maja 2007)

Dorota Macieja (od 15 maja 2007 do 12 marca 2008)

Krzysztof Rak (od 13 marca 2008 do 18 stycznia 2009)

Janusz Sejmej (p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 19 stycznia do 4 lutego 2009)

Jan Piński (od 5 lutego do 30 czerwca 2009)

Krzysztof Trębski (od 1 lipca do 1 października 2009)

Marzena Paczuska-Tętnik (p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 2 października do 21 października 2009)

Jacek Karnowski (od 22 października 2009 do 28 października 2010)

Małgorzata Wyszyńska (od 29 października 2010 do 18 listopada 2011)

Karol W. Małcużyński (p. o. redaktora naczelnego Wiadomości od 19 listopada 2011 do 25 stycznia 2012)

Piotr Kraśko (od 26 stycznia 2012)

Prezenterzy

Obecnie

Wydania główne

Krzysztof Ziemiec

Beata Tadla

Piotr Kraśko

Wydania boczne

Michał Siegieda

Michał Adamczyk

Katarzyna Senyk

Dawniej

Wiadomości w latach Ramówki z 1989Ramówki z 1989 prowadzili m.in.: Wojciech Reszczyński, Krzysztof Bartnicki, Aleksandra Jakubowska, Grzegorz Miecugow, Jarosław Gugała, Tadeusz Zwiefka, Grzegorz Kozak, Tomasz Lis, Waldemar Milewicz, Zygmunt Chajzer, Filip Łobodziński, Sławomir Siezieniewski, Tomasz Białoszewski, Marcin Zimoch, Sławomir Jeneralski, Kamil Durczok, Jarosław Kulczycki, Urszula Nelken, Małgorzata Szelewicka, Jolanta Pieńkowska, Dorota Warakomska, Monika Boniecka, Grażyna Bukowska, Marta Grzywacz, Danuta Holecka, Dorota Wysocka-Schnepf, Dorota Gawryluk, Hanna Lis, Małgorzata Wyszyńska.

Dodatkowe serwisy

Sport

Sport (nazywany często również jako Sport po Wiadomościach lub Wiadomości sportowe) nadawany jest codziennie o 20.00 po głównym wydaniu Wiadomości. Według badań oglądalności jest to najchętniej oglądana pozycja programowa TVP1 wyprzedzając tymże samym zestawieniu główne wydanie Wiadomości. Powstaje przy współpracy z TVP Sport, materiały wideo z transmisji dostarczają: Eurosport, Polsat Sport, Canal+ Sport, Orange Sport, SportKlub i nSport+. Program nadawany jest z bluescreena – za prowadzącym wyświetlana jest animacja znana z Wiadomości tzn. imitacja reżyserki. Gospodarzami programu są Przemysław Babiarz, Maciej Kurzajewski, Jacek Kurowski, Piotr Sobczyński, Marcin Rams, Paulina Chylewska i Sylwia Dekiert. Zaraz po zakończeniu Sportu (szczególnie w weekendy) emitowane są kroniki wydarzeń sportowych (głównie z udziałem polskim sportowców, gdzie podczas wydarzeń obecni są dziennikarze Telewizja Polska) zaś we wtorek i sobotę w trakcie sezonu emitowany jest kilkuminutowy magazyn piłkarski Gol T-Mobile Ekstraklasa.

Pogoda

Prognoza pogody jest emitowana w Wiadomościach południowych (w wersji graficznej na zakończenie wydania), po Wiadomościach porannych i popołudniowych (o 8.05 i 15.10), po Teleexpressie (o 17.15) i po wydaniu głównym Wiadomości (o 20.10). Prognozy prezentują Jarosław Kret, Marzena Słupkowska i Mariusz Kłopecki.

Godziny nadawania

W TVP1

08.00, 12.00, 15.00 (poniedziałek–piątek)

19.30 (codziennie)

W TVP Polonia

Od 2 stycznia 2012 Wiadomości w TVP Polonia emitowane są z półgodzinnym opóźnieniem względem TVP1. Wcześniej serwis na obu kanałach był emitowany równolegle. Nadawane są tylko dwa wydania – o 12.35 (z 12.00) i 20.00 (z 19.30). Ponadto główne wydanie jest powtarzane o godzinie 2.00 w nocy.

Wydania programu w internecie

Od 16 stycznia 2014 wydania Wiadomości można oglądać na żywo na stronie www.tvp.pl. Wydania są archiwizowane i przechowywane dwa tygodnie na serwerze w celu oglądania na żądanie.

Czas trwania wydań

Główne wydania Wiadomości trwają 23–27 minut. Pozostałe wydania trwają 4–10 minut. Wydania główne w okresie żałoby po katastrofie rządowego Tu-154 w Smoleńsku 10 kwietnia 2010-18 kwietnia 2010 były znacznie dłuższe (40–65 minut).

Inne wydania

W sytuacjach nagłych lub o wyjątkowym znaczeniu redakcja Wiadomości zwiększa liczbę wydań o tzw. wydania specjalne. Główne wydania zazwyczaj nadawane są ze studia, jednak w historii Wiadomości miały miejsce również wydania wyjazdowe z różnych miejsc na świecie, opisujące bardziej szczegółowo aktualne wydarzenia. Takie wydania mimo tradycyjnej pory nadawania, również określane są jako wydania specjalne.

Historia programu od października Ramówki z 2004

14 października 2004 – Wiadomości TVP zyskały nowe studio i oprawę graficzną, utrzymane w niebiesko-białej kolorystyce. Autorem nowej oprawy graficznej i jej ewolucji do dziś jest Studio Schwartz, muzykę skomponował Piotr Rubik a scenografię projektowała Magdalena Kujszczyk. 1 grudnia 2004 – do nowej czołówki Wiadomości dodano kolor złoty. W czasie choroby i śmierci Jana Pawła II (31 marca 20058 kwietnia 2005) specjalne wydania Wiadomości trwały do 90 minut. 4 września 2006 – ponownie zmieniono oprawę i studio. Tym razem zmiany nastąpiły w dużo mniejszym zakresie. Przyciemniono jedynie kolorystykę i zmieniono oprawę graficzną. W czołówce zmieniło się niewiele, głównie detale. Zmieniono nieco obraz za prowadzącym, a przed programem, zamiast odliczania czasu, pokazywany jest widok z jednego z miast w Polsce, a przy szczególnych wydarzeniach – za granicą. W dużo większym zakresie zmieniono belki z podpisami. Po lewej stronie pojawił się zegarek, a belki są animowane podczas "wchodzenia" i "wychodzenia". W tyłówce zamiast motywu z 86% czołówki pojawił się szeroki pas z przebitką na studio i napisem, kto redagował i realizował program oraz z numerami telefonów. Od 18 marca 2007 za pośrednictwem Telegazety TVP1 (strona 777) do Wiadomości, Sportu i Pogody ukazują się napisy. 8 czerwca 2007 – jedno z najdłuższych w historii wydań Wiadomości w 2007, trwało 62 minuty. Nieplanowane przedłużenie zostało spowodowane przedłużającą się rozmową prezydentów USA i Polski: George'a W. Busha i Lecha Kaczyńskiego. Wydanie z lotniska w Gdańsku-Rębiechowie poprowadziła Dorota Wysocka-Schnepf. Dziennik tego dnia wypełniły przygotowane przez reporterów materiały oraz wejścia "na żywo" dotyczące wizyty prezydenta USA, a gdy rozmowa prezydentów zaczęła się znacząco przedłużać wyemitowano materiały przygotowane na przyszły tydzień, czas wypełniły też dodatkowe rozmowy z reporterami na miejscu obsługującymi wizytę prezydenta Busha w Helu. 2 października 2007 – studio zostało przeniesione do pomieszczenia na 3. piętrze budynku. Do dawnego studia Wiadomości został przeniesiony Serwis informacyjny TVP Info. Nowe studio przypomina swym wyglądem studio kanału informacyjnego. Do kolorystyki studia (kolory niebieski, biały i granatowy) dodano kolor czerwony. W nowym studiu pojawiły się m.in. barierki, których brak było w starych pomieszczeniach programu, a na ścianach zawisły telewizory plazmowe zamiast dawnych dużych ekranów plazmowych. Stół prezenterski jest ustawiony na kształt półkola. Na ekranie za prowadzącym wyświetlany fikcyjny obraz z newsroomu lub reżyserki. Bez zmian pozostała czołówka, a w oprawie graficznej zmodyfikowano jedynie ozdobniki. W następnych dniach zadebiutowali nowi prowadzący Piotr Świąc i Jarosław Kulczycki oraz nowi reporterzy, m.in. Wiktor Bater. 6 października 2007 – portal wiadomosci.tvp.pl został zastąpiony przez portal info.itvp.pl (dziś tvp.info) w związku z uruchomieniem kanału TVP Info. 27 maja 2008 – jako prowadzący zadebiutował Piotr Kraśko, w tym dniu zmieniona została grafika m.in. zegara z logo programu oraz ozdobników, które są już tylko w formie pasków na dole ekranu, zawierających informacje o treści materiału, a także nazwiska twórców materiałów i wypowiadających się osób. Wiadomości TVP prowadzone były wtedy na stojąco, z różnych miejsc w studiu. Wykresy i diagramy prezenter pokazywał na niewielkim monitorze plazmowym w studiu. 2 marca 2009 – ponownie zmieniono zegar, gdzie niebieski kwadrat i biały pasek zostały zmienione na ciemnoniebieski pasek, a godziny prezentowane są już nie czarną, a białą czcionką. Logo programu zostało zmniejszone. 18 listopada 2009 – Wiadomości TVP obchodziły swoje 20-lecie. 21 grudnia 2009 – studio zostało lekko zmienione. Pojawiły się nowe ekrany. Prezenterzy siedzą przedstawiając wiadomości, a nie jak to miało do tej pory stojąc. Pojawił się również na zakończenie apszpan przy wydaniu głównym. Postanowiono też przy wydaniach innych niż główne stosować tyłówkę wydania typu flesz. 24 grudnia 2009 – do Wiadomości powrócił wieloletni gospodarz programów informacyjnych – Krzysztof Ziemiec. Kwiecień/maj 2010 – z Wiadomości zniknął apszpan z wydania głównego w weekendy. 20 czerwca 2010 – główne wydanie Wiadomości trwało bardzo krótko (7 minut). Prowadził to wydanie Krzysztof Ziemiec. 8 listopada 2010 – do prowadzenia Wiadomości powraca Małgorzata Wyszyńska. 14 lutego 2011 – zmiana formatu nadawania na 16:9, a także czołówki, oprawy graficznej, scenografii, loga, lepsza jakość dźwięku i oświetlenia. 10 kwietnia 2011 – o godzinie 22.50 nadano dodatkowe specjalne wydanie Wiadomości. 23 lipca 2011 – do prowadzenia Wiadomości powraca Dorota Wysocka–Schnepf 28 sierpnia 2011 – ostatnie wydanie o 13.00 Wiadomości w weekendy. Od tego czasu w weekendy emitowane jest jedynie wydanie główne. styczeń 2012 – Małgorzata Wyszyńska znika z grafiku prowadzących Wiadomości 1 kwietnia 2012 – główne wydanie Wiadomości wyjątkowo współprowadził Marek Niedźwiecki, z okazji 50. urodzin Programu 3 Polskiego Radia, jak również Prima aprilis 6 listopada 2012 – wydanie specjalne z Waszyngtonu i Warszawy poświęcone wyborom prezydenckim w USA. Program z Waszyngtonu prowadził Piotr Kraśko, a z Warszawy po raz pierwszy wydanie Wiadomości poprowadziła Beata Tadla 1 lipca 2013 – zlikwidowanie redakcji zagranicznej od 2 września 2013 – po głównym wydaniu Wiadomości w dni powszednie w TVP Info nadawany jest program Dziś wieczorem, w którym prowadzący Wiadomości (na zmianę: Beata Tadla, Piotr Kraśko i Krzysztof Ziemiec) rozmawiają z gościem na temat wydarzeń minionego dnia. Czasami z powodu bardzo ważnych wydarzeń Dziś wieczorem emitowane jest także w TVP1. 18 listopada 2014 – 25 lat Wiadomości. Od tego dnia TVP Historia nadaje archiwalne wydania Wiadomości począwszy od 18 listopada 1989. 1 stycznia 2015 – zmiana czołówki, oprawy graficznej i muzycznej. Oprawa graficzna wyróżnia się jedną z najnowocześniejszych czołówek wykonanej na animacji 3D. Oprawa muzyczna jest oparta na brzmieniu orkiestry symfonicznej wykonującej utwór Radzimira Dębskiego.

Siedziba Wiadomości

Zarówno poprzednik Wiadomości – Dziennik Telewizyjny – jak i obecny program mają od lat tą samą siedzibę – zespół budynków przy Placu Powstańców Warszawy 7. Emisja w dalszym ciągu odbywa się ze studia A, które wielokrotnie modernizowane i nie odbiega swoim wyposażeniem technicznym od innych stacji telewizyjnych na świecie. W październiku 2007 redakcja przeprowadziła się z pierwszego na 3. piętro tego samego budynku.

Produkcja telewizyjnych programów informacyjnych (wszystkich, nie tylko Wiadomości) jest całkowicie skomputeryzowana. Obecnie wciąż trwają prace mające na celu unowocześnienie techniki pracy w programach informacyjnych.

Początki systemu to rok Ramówki z 1991, kiedy powstała pierwsza sieć komputerowa z dołączonymi do niej przy pomocy modemów depeszowymi serwisami agencyjnymi: PAP, Reutera. DPA, i AFP. Od tego czasu jest stale rozbudowywana i modernizowana. Odwiedzający w latach 90. ub. wieku przedstawiciele amerykańskiej TV publicznej byli nieco zadziwieni i zszokowani wysokim poziomem technicznym stacji.

Kontrowersje

Redakcja Wiadomości w zasadzie od zawsze oskarżana jest o uleganie wpływom politycznym w zależności od tego, kto rządzi w Polsce. Wiele zarzutów padało na program za czasów prezesury Roberta Kwiatkowskiego i rządów SLD. Po okresie względnego spokoju pod koniec Ramówki z 2006 nasiliła się liczba prasowych publikacji, w których szefom i wydawcom Wiadomości oraz kierownictwu Agencji Informacji TVP zarzuca się stronniczość i przychylne traktowanie rządu Jarosława Kaczyńskiego oraz jego partii PiS. Prasowe publikacje nasiliły się po powołaniu na stanowisko prezesa TVP Andrzeja Urbańskiego. Gazeta Wyborcza, Dziennik, Rzeczpospolita i inne media donosiły o licznych buntach dziennikarzy Wiadomości i przeciwstawianiu się treściom pokazywanym na antenie np. relacjonowanie sprawy śmierci Barbary Blidy czy protestów pielęgniarek przed Kancelarią Premiera oraz pokazywania kampanii przed wyborami parlamentarnymi w Ramówki z 2007. Równie głośnym echem odbijały się w prasie zmiany personalne w redakcji Wiadomości, np. zwolnienie szefa redakcji Radosława Rybińskiego oraz prezentera Marcina Leśkiewicza, odsunięcie od pracy nad programem wiceszefa i wydawcy Grzegorza Kozaka oraz przyjęcie do pracy wydawców związanych wcześniej z prawicowymi politykami oraz dziennikarzy związanych z Gazetą Polską. Wiele kontrowersji wywołuje też osoba zastępcy dyrektora Agencji Informacji TVP – Patrycji Koteckiej. Prasa nazwała ją "panią nadredaktor" i zarzuca jej cenzurowanie programu tak by "jak najmniej szkodzić PiS" (cyt. Gazeta Wyborcza, 13 czerwca 2006).

Kontrowersji nie brakowało też po przejęciu władzy w TVP przez środowisko Ligi Polskich Rodzin i prezesa Piotra Farfała. Chodzi głównie o kampanię wyborczą do Parlamentu Europejskiego w 2009. Eksperci oraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zarzucali Wiadomościom i całej TVP nadinformowanie o kampanii wyborczej Libertas Polska – ugrupowania, z którego list startowali w wyborach byli działacze LPR. Zwolnienie z Wiadomości Hanny Lis przez wielu odczytywane jest jako kara za to, że dziennikarka nie wykonywała poleceń prezesa TVP i ówczesnego szefa serwisu TVP1 – Jana Pińskiego. Również zwolnienie Małgorzaty Wyszyńskiej przez Jacka Karnowskiego w marcu Ramówki z 2010 odebrane zostało jako kara za to, że dziennikarka nie sprzyjała poglądom szefa "W". Celowe niepodpisywanie umowy o pracę a następnie jej rozwiązanie z Małgorzatą Wyszyńską i zwolnienie jej z świadczenia pracy odczytać można jako akt wrogi wobec jej osoby – dziennikarka nie sprzyjała poglądom prezesa Telewizji Polskiej i krytycznie wypowiadała się i obecnych władzach telewizji.

Karol Małcużyński, były kierownik działu zagranicznego Agencji Produkcji Audycji Informacyjnych TVP, krytycznie odniósł się do Wiadomości pod kierownictwem Piotra Kraśki. Zarzucił m.in. tabloidyzację programu i pomijanie ważnych tematów społecznych.

Czołówki[edytuj | edytuj kod]

Lata

Opis

18 listopada 1989 – 15 marca 1992 Na ekranie pojawia się logo „Wiadomości” składające się z dwóch białych liter V. Tłem jest błękitne niebo z migającym napisem "Wiadomości". W tym czasie była czołówka, w literach V są obrazy. Jej twórcą był Andrzej Pągowski[30]. 16 marca 1992 – 18 kwietnia 1994 Kosmetyczna zmiana tła. Chmury poruszają się na niebie, podobne jest wizualnie logo programu, inny napis "Wiadomości" i inne animacje. 19 kwietnia 1994 – 4 września 1994 Zmiana dość rewolucyjna – logo programu i animowany napis "Wiadomości" pojawia się na przebitce ze studia. 5 września 1994 – 30 listopada 1997 Grafika inspirowana planetarium – niebieska kolorystyka, widać obracającą się żółtą mapę świata oraz kręgi, trójkąty i pasy wokół niej. Na końcu logo programu i napis "Wiadomości". 1 grudnia 1997 – 1 czerwca 2002 Kolejna rewolucyjna zmiana, oprócz dodania trójwymiarowości poprzedniej animacji – kolorystyka zmieniona jest na żółtą. W końcu niebieskie litery V i napis "Wiadomości". W 2001 nastąpiła zmiana oprawy dźwiękowej. 2 czerwca 2002 – 13 października 2004 Pomarańczowe tło i pojawiające się na nim gwiazdy nawiązujące do przystąpienia Polski do Unii Europejskiej i obręcze, z których składa się kula ziemska, na niej pojawiają się obracające obrazy. Pod nim napis "Wiadomości". W czołówce nie użyto logo programu. 14 października 2004 – 13 lutego 2011 Na początku kula ziemska z łukami, potem sama kula ziemska i mapa świata przeplatające się ze sobą. Moment końcowy: mapa świata i pod nią napis "Wiadomości" z podkreśleniem złożonym z kropek, małe logo programu. 14 lutego 201131 grudnia 2014 Niebieski motyw świata na niebieskim tle, do lewej i prawej nazwy miast świata, przezroczysta kula ziemska. Moment końcowy: na środku napis "Wiadomości" z podkreśleniem złożonym z kropek, duże logo programu. od 1 stycznia 2015 Komputerowe wizualizacje miast Polski - kolejno: Gdańsk, Kraków i Warszawa. Najazd na wieżę Pałacu Kultury i Nauki, na niej zegar z godziną emisji programu. Na końcu duże logo programu i napis "Wiadomości" w jednolitym, niebieskim kolorze.